En Comú Podem reclama mesures més valentes en la Setmana de la mobilitat sostenible i segura

La setmana vinent se celebra a Sant Cugat la Setmana de la mobilitat sostenible i segura, i En Comú Podem valora l’estat de les polítiques de mobilitat de la ciutat.

Aquest any també torna la celebració anual de la Setmana Europea de la Mobilitat. Del 16 al 22 de setembre, el món local i el món associatiu tenen l’oportunitat per a fer ressò i rebombori de les iniciatives i alternatives que facilitin una mobilitat segura i sostenible.

L’actual situació d’emergència climàtica, de crisi de disponibilitat de fonts d’energia i matèries primeres per la cadena de subministrament energètic, i la situació social i política derivada d’aquesta crisi, com la guerra d’Ucraïna, posen de manifest que aquestes mesures i alternatives són vitals i inajornables, i que han de poder arribar a ser universals per al conjunt del territori.

En aquest sentit, considerem que la programació de la Setmana de la mobilitat sostenible i segura a Sant Cugat d’enguany és una altra oportunitat perduda. I, de fet, estem fent passes enrere com el cas de l’eliminació de les proteccions del carril bici de Francesc Moragas.

Sorprèn també que tenint Sant Cugat nombroses associacions relacionades amb la mobilitat i cap d’elles participi de les activitats de la setmana de la mobilitat. De fet, l’única activitat col·laborada amb una associació és un stand informatiu de la Unió Ciclista. La resta són accions destinades únicament a infants i escoles. 

Destaquem la falta d’ambició en el dia clau d’aquesta setmana, el dia 22, el “Dia sense cotxes”, on solament es tallarà la circulació de vehicles a un tros de la rambla del Celler entre les 16 h i les 20 h del vespre. De nou, una acció poc valenta que no ens ajuda a conscienciar a les persones conductores sobre les alternatives perquè no té efectes reals en la circulació de vehicles a la nostra ciutat.

En aquest sentit, En Comú Podem, proposem fer talls de circulació de vehicles a més carrers, durant tot el dia, i posant èmfasi a vies principals on hi ha alternatives de mobilitat com Francesc Moragas o Francesc Macià. Alhora proposem que aquests talls es facin més sovint, durant tot l’any en cap de setmana com s’ha dut a terme els últims anys a Barcelona amb la proposta “obrim els carrers”.

Cal, d’una vegada per totes, girar la piràmide de prioritats i que el cotxe deixi de ser l’única opció per a molts veïns i veïnes de la nostra ciutat.