Aquesta oficina d’atenció al públic atendrà i assessorarà les persones que tinguin dificultats per pagar els subministraments bàsics d’aigua, gas i electricitat i també a les persones que vulguin fer millores d’eficiència energètica a casa seva.
Fa poques setmanes el Baròmetre Inclusiu de Sant Cugat va posar de manifest que gairebé el 12% de la ciutadania de la nostra ciutat es troba en una situació de forta necessitat econòmica i no pot fer font a les despeses més bàsiques com el pagament de la hipoteca/lloguer, pagament dels subministraments de llum, aigua, gas, comunitat, i/o fer la compra. Aquest mateix estudi també afirma que dos terços de les persones que es troben en situació de pobresa a Sant Cugat no reben cap ajuda de l’Ajuntament. Les persones en situació de pobresa que reben ajuda de l’Ajuntament no arriba a un 10% i l’estudi apunta a la possibilitat que una part d’aquest col·lectiu es decanti per no dir-ho a ningú, per vergonya o l’estigma social que comporta.
És per això que els comuns han presentat una moció on es defensa l’energia com el dret bàsic que és -reconegut per la Declaració Universal de Drets Humans-. La moció, vol combatre el fet que a la nostra ciutat hi hagi gent que no obre un interruptor per por a què arribi una factura que no pugui pagar o que deixi de menjar per pagar l’aigua.
En aquest sentit, la moció proposa crear una Oficina permanent d’assessorament energètic que ofereixi atenció personalitzada en matèria de drets energètics i que:
- Informi i assessori les persones que no poden mantenir la llar en unes condicions energètiques i de benestar adequades o que ja han rebut un avís d’impagament o de tall per part d’una empresa subministradora d’electricitat, aigua o gas.
- Detecti l’incompliment de la legislació vigent per part de les companyies subministradores i assessori i acompanyi les persones usuàries en la defensa dels seus drets i en la denúncia dels incompliments.
- Orienti en la millora de la gestió i l’eficiència energètica de les llars i en l’optimització dels serveis d’electricitat, aigua i gas.
- Tramiti informes d’exclusió residencial i faci de vincle amb els Serveis Socials de l’Ajuntament.
- Acompanyi i tramiti els ajuts, les multes i les gestions amb les companyies com:
– La gestió del bo social per al consum elèctric domèstic.
– Els canvis de potència, de comercialitzadora o l’eliminació dels serveis extres.
– Els canvis de tarifes.
– La bonificació de la quota de servei i consum de les factures de l’aigua.
– La sol·licitud d’ampliació del cànon de l’aigua per a usos domèstics.
– La sol·licitud del cànon social de l’aigua per a usos domèstics.
Per últim, la moció també preveu fer una campanya informativa a la ciutat per donar a conèixer aquesta nova oficina d’assessorament energètic.
Iniciatives com aquesta s’estan desenvolupant a cada vegada més ciutats. Barcelona és un exemple amb una xarxa de punts d’assessorament energètic per a tota la ciutat. Els comuns consideren que és responsabilitat de l’administració local garantir els drets energètics de la ciutadania i que propostes com aquestes són més necessàries que mai.