El marc de la setmana de mobilitat sostenible i segura En Comú Podem ha valorat l’estat de les polítiques que aplica el consistori santcugatenc

Durant una setmana llarga, del 16 al 22 de setembre, el món local i el món associatiu tenen l’oportunitat per a fer ressò i rebombori de les iniciatives i alternatives que facilitin una mobilitat segura i sostenible.
L’actual situació d’emergència climàtica, de crisi de disponibilitat de fonts d’energia i matèries primeres per la cadena de subministrament energètic, i la situació social i política derivada d’aquesta crisi, com la guerra d’Ucraïna, posen de manifest que aquestes mesures i alternatives són vitals i inajornables, i que han de poder arribar a ser universals per al conjunt del territori.
Garantir la reducció del consum de combustibles fòssils i les emissions produïdes per la mobilitat i el transport de mercaderies requereix un transvasament des del transport privat motoritzat al transport públic i col·lectiu, l’augment de l’ús de la bicicleta i altres vehicles elèctrics de petites dimensions, caminar més i la descarbonització del parc vehicles.
En aquest sentit, la programació de la Setmana de la Mobilitat a Sant Cugat ha estat una altra oportunitat perduda. I no és la primera. Recordem, per exemple, la de l’alcaldessa anunciant soterraments faraònics que no solucionen el problema actual.
A part de les activitats desenvolupades amb la Unió Ciclista com la pedalada de diumenge passat, acció que celebrem i que es realitza gràcies de l’entitat, la resta són accions destinades a infants i escoles.
Per exemple: avui 22 de setembre, “Dia sense cotxes”, es talla la circulació de vehicles a un tros de la rambla del celler entre les 17 h i les 20 h del vespre. La falta d’ambició de l’ens local en aquest àmbit ens preocupa.
Cal, d’una vegada per totes girar la piràmide de prioritats i que el cotxe deixi de ser l’única opció per a molts veïns i veïnes de la nostra ciutat.
En aquest sentit, proposem:
Transport col·lectiu
- Accelerar la negociació del nou contracte del servei de bus urbà amb l’AMB. Que ja va tard i que és bàsic per una proposta de més freqüència i millors línies.
- Afrontar les urgències que el servei de bus té sense esperar al nou contracte. El conveni amb l’AMB permet afrontar qüestions com el servei de festius a Les Planes que es podria resoldre ja.
- Estudiar aquelles vies on el trànsit de vehicles privats afecta negativament a les freqüències de bus i dibuixar carrils-bus on sigui necessari.
Bicicletes
- Elaborar una proposta de xarxa. Prou carrils desconnectats els uns dels altres, afrontar de forma urgent els punts negres de falta de connexió. Especial atenció als barris.
- Apostar per carrils bici segregats a tota la ciutat.
- Fer un Pla de manteniment i millora dels carrils. Eliminar bonys i obstacles que hi ha actualment.
- Garantir la seguretat dels ciclistes. Prou impunitat amb invasions que posen en risc als usuaris de la bici com vehicles aturats, furgonetes de repartiment o motos.
- Seguir augmentant els punts de bicibox i aparcaments de bicis en general.
Vianants
- Programa “Obrim els carrers”. Deixant alguns carrers lliures de circulació durant els dissabtes i diumenges perquè els vianants puguin ocupar aquests espais. Francesc Macià o Francesc Moragas/Rius i Taulet en poden ser bons exemples.
- Subvencionar, segons el nivell de renda fins al 100%, l’adquisició de cadires de Rodes Elèctriques per a facilitar la mobilitat de les persones amb limitacions en les capacitats funcionals.
Mercaderies
- Analitzar i repensar les zones de Càrrega i descarrega al centre.
- Fomentar el repartiment d’última milla en cargobikes i carretons de tota la vida.