El passat 21 d’octubre de 2024, el Ple de l’Ajuntament de Sant Cugat va aprovar provisionalment les modificacions de les Ordenances fiscals per l’exercici 2025. En aquell Ple el grup Municipal d’En Comú Podem es va abstenir per a presentar al·legacions a aquestes ordenances.
Unes al·legacions que han de servir perquè Sant Cugat, segon municipi de Catalunya amb més desigualtat, redistribueixi la riquesa amb una fiscalitat més progressiva per tal que pagui més qui més té.
La primera de les al·legacions presentades és sobre la modificació de l’Impost sobre Béns Immobles (IBI). Concretament a l’article 5.3 on es defineixen els recàrrecs sobre els béns immobles d’ús residencials que es trobin desocupats amb caràcter permanent d’acord amb la Llei 12/2023, de 25 de maig de 2023, pel dret a l’habitatge.
En Comú Podem proposa que el recàrrec per aquests habitatges desocupats incrementi progressivament depenent del període que porti desocupat. Passant del 50% de recàrrec els primers tres anys fins al 100% en arribar al cinquè. A més també es proposa augmentar en 50 punts percentuals addicionals, en el cas d’immobles que pertanyin a titulars de dos o més immobles d’ús residencial que es trobin desocupats en el mateix terme municipal.
Aquesta mesura pot tenir un impacte en els exagerats preus, tant de compra com de lloguer, a Sant Cugat posant al mercat habitatges desocupats la finalitat dels quals és simplement especular amb un dret com és el de l’habitatge.
La segona de les al·legacions és per la nova Taxa per la prestació del servei de gestió de residus municipals. Doncs, com la proposa el Govern de JUNTS i ERC no contempla el principi de “qui més contamina, més paga” doncs està vinculada al valor cadastral. Des d’En Comú Podem proposem que aquesta taxa estigui vinculada el primer any al volum d’aigua consumida a cada llar, ja que no es disposa de dades sobre la generació de residus, tal com estableix la Sentència 818/2024, del 13 de maig de 2024 del Tribunal Suprem.